בתקופות שונות של חייהם מתמודדים ילדים בדרכים שונות עם משברי הפרידה והגירושין.
הסתגלותם תלויה בגורמים שונים שהחשובים שביניהם:
היכולת שלכם ההורים להמשיך את שיתוף הפעולה ביניכם והתמיכה שתעניקו לילדיכם מול האובדן שהם חווים, יפחיתו את הסיכון לנזקים שייגרמו להם בטווח הקצר ובטווח הארוך.
ילדיכם עשויים להיות מופתעים מהפרידה ולחוות רגשות דומים לאלה של המבוגרים: מבוכה, הלם, חוסר ביטחון ודאגה.
ישנן דרכים שונות בהן ילדיכם עשויים להביע את מצוקתם ולאותת לכם שהם זקוקים לתשומת לב מיוחדת בתקופה זו:
היכולת של ילדיכם להבין מה קורה תשפיע על האופן שבו תתבטא תגובתם לפרידה, ולכן למידע שהם מקבלים מכם ישנה חשיבות רבה.
בשעה שההורים עסוקים בהתמודדות רגשית עם הגירושין ובהתארגנות סביב השינויים הכלכליים והחברתיים, עוברים גם הילדים שינויים שונים:
לשינויים אלה, הנלווים לתהליך הגירושין יש השפעה על הסתגלותו של הילד.
כדי שתוכלו לסייע לילדיכם חשוב להבין את המאפיינים ההתפתחותיים שלהם בגילים השונים ואת השלכותיהם בתקופת הפרידה והגירושין.
מידע זה יעזור לכם לפעול בדרך שתענה על צרכיו של הילד ותמנע נזקים ומצוקות.
שימו לב:
למרות שכל ילד עשוי להגיב באופן שונה, ניתן למצוא מאפיינים משותפים לכל קבוצת גיל.
כמו כן, קיימים הבדלים בין בנים ובנות בקבוצות גיל שונות.
אם המצוקה או הקושי שילדכם מגלה נמשכים לאורך זמן או מחמירים, או שתגובותיו חורגות מתגובות אופייניות לילד בן גילו, רצוי לפנות לייעוץ.
קבלת ייעוץ ועזרה בשלב מוקדם יכולה להקל עליו ועל המשפחה בטווח הקצר, ואף למנוע קשיים מתמשכים וארוכי טווח.
בגיל זה מפתח ילדכם את תחושת האמון בסביבה ובמבוגרים החשובים לו, והתלות שלו בכם היא רבה. בולטת במיוחד התלות הפיסית והרגשית כלפי ההורה המטפל העיקרי, ועם זאת הקשר עם שני ההורים חשוב להרגשתו ולהתפתחותו התקינה של הילד.
לאחר בניית יחסי התקשרות ראשוניים מתפנה ילדכם להרחיב את עולמו החברתי מעבר למשפחה הקרובה ולהתנסות במשחק חברתי. דרך קשריו אתכם ועם אחרים הוא מפתח תפיסה עצמית והרגשה של הזדהות עמכם בתור הגורם המשפיע ביותר בחייו בשלב זה. למרות שבקבוצת גיל זו ילדים מתחילים להיות מעט יותר עצמאיים הם עדיין זקוקים להרבה חום וקירבה פיסית.
בשלב זה מתחיל להתעצב הכושר לשוחח על רגשות, אך עדיין קיים קושי לבטא מצוקות באופן מילולי.
בגיל זה מתרחבת העצמאות של הילדים ומשתפרת יכולתם להבין את המציאות ולבטא את רגשותיהם. הילדים מעוניינים לקבל מידע, להשמיע את קולם בשאלות הנוגעות להם ולעתידם, ולשוחח בפתיחות ומתוך כבוד הדדי על המצב החדש.
המתבגר נתון בתהליך התפתחות לקראת עצמאות והשתחררות רגשית מההורים. הוא נע הלוך ושוב בין עולם הילדים לעולם המבוגרים והתנהגותו מאופיינת בתגובות קיצוניות בכל תחומי התפקוד. הוא זקוק לאוטונומיה אך גם לגבולות ברורים. יש לאפשר לו מרחב וזמן כדי שיוכל לעצב לעצמו את תגובותיו לפרידת הוריו