רישוי עסקים
בעלי עסקים, תגידו ביי ביי לביורוקרטיה!
בעל ובעלת עסק, הגעת למקום הנכון להיכרות עם הרפורמה
ריכזנו עבורך מידע כללי בתחום רישוי עסקים.
מהיום: לפתוח עסק, זה עסק פשוט!


דבר מנכ"ל משרד הפנים
משרד הפנים חרט על דגלו לקדם הליכים של טיוב ופישוט הרגלוציה. בעניין זה אחד התחומים המרכזים הוא תחום רישוי עסקים.
רישוי העסקים הוא תחום חיוני שמשפיע על אורח ואיכות החיים של אזרחי מדינת ישראל ומהווה מקורות הכנסה ומנוף כלכלי לרשויות המקומיות.
משרד הפנים השקיע, בשיתוף עם משרדי הממשלה, מאמצים רבים לקידום הרפורמה ברישוי העסקים - "רפורמת רישוי עסקים דיפרנציאלי והקלות לעסקים קטנים ובינוניים".
מטרת הרפורמה היא להביא למצב בו תהליך הוצאת רישיון העסק יהיה פשוט, אחיד, שקוף ויעיל, זאת תוך אבחנה בין סוגי העסקים השונים.
כל אלה יקלו על בעלי העסקים, הן בשלב הקמת עסק והן בשלבי הפעלתו השוטפים. בנוסף, הם יבטאו את האינטרסים הציבוריים הגלומים במטרות חוק רישוי עסקים, לטובת הציבור הרחב.
אני משוכנע שפישוט הליכי הרישוי, הסרת החסמים הבירוקרטים, קביעת קריטריונים ברורים ואחידים, ושקיפות מלאה של תהליכי הרישוי, יעודדו יזמים שונים, בכל רחבי הארץ, להשתלב במעגל העשייה, ובכך לתרום גם לרווחתם האישית וגם למשק הישראלי.
אני מברך את כל העוסקים במלאכה החשובה של רישוי העסקים התורמים להרחבת הידע המקצועי, השקיפות והאחידות של הגורמים השונים האמונים על הנושא.
יאיר הירש,
המנהל הכללי


- מהו רישיון עסק ומדוע הוא נדרש?
- האם העסק שלי טעון רישוי?
-
איך מקבלים רישיון עסק?
- כיצד הרפורמה והמסלולים המקוצרים משפיעים על העסק שלי?


מידע לרשות המקומית
ראש הרשות המקומית מוגדר בחוק כאחראי על יישום ואכיפת חוק רישוי עסקים בתחום הרשות שבראשה הוא עומד.
רפורמת רישוי עסקים דיפרנציאלי, אותה הוביל משרד הפנים, מקלה משמעותית על בעלי עסקים קטנים ובינוניים ומייצרת איזון בריא בין המטרות של חוק רישוי עסקים לבין עידוד הפעילות הכלכלית במשק וצמצום הפגיעה בעסקים. הרפורמה מושתתת על העברת האחריות אל בעלי העסקים, מתן רישיון על סמך תצהיר שלהם (בחלק מסוגי העסקים) ושימת דגש חזק יותר על הביקורות בעסקים לאחר מתן הרישיון על מנת לוודא את קיום התנאים ושמירה על הציבור.
חקיקת הרפורמה הושלמה בכנסת ה-23, ובאפריל 2021 נכנסה לתוקף הפעימה השנייה והעיקרית של הרפורמה – מסלולי הרישוי המקוצרים.
עיקרי השינויים:
• מסלולי רישוי מקוצרים לעסקים - חלוקה של פריטי הרישוי ל-4 תהליכים לקבלת רישיון עסק, עפ"י רמת הסיכון/מורכבות של סוג העסק, עם לוחות זמנים ברורים ומדויקים. שלושת המסלולים המקוצרים מבוססים על תצהיר של בעל העסק על כך שהוא עומד בדרישות.
• חידוש רישיון לעסק במסלול מקוצר
• הקלה על בעלי העסקים בעת שינוי בעלות בעסק
הרפורמה מדגישה את החשיבות של יחידת רישוי עסקים ברשות, כמי שאחראית בפועל על תהליך הרישוי, הנפקת רישיונות, פיקוח על עסקים לשם בדיקת עמידתם בתנאי הרישיון וככל הנדרש גם נקיטה בצעדי אכיפה המקדמת בטיחות בעסקים, שמירת הסביבה והקפדה על תברואה.
מידע נוסף על הרפורמה
עם כניסת הרפורמה לתוקף, המשמעות היא שיחידות רישוי עסקים, ואיתן גורמים נוספים ברשות, נדרשות להיערך לשינויים בהליך הרישוי ובהליכי האכיפה, כדי להעניק את השירות המתאים לעסקים וכדי לעמוד בדרישות החוק.
שינויים אלה כוללים: היערכות מתאימה ליישום המסלולים המקוצרים; הגדלת כמות הביקורות בעסקים על-ידי מפקחי רישוי עסקים; היערכות עם מהנדס הרשות/ ועדת התכנון למתן רישיון עסק במקרים של חריגות בניה קלות; היערכות יחד עם הגורמים המשפטיים ברשות לקיום הליכי שימוע; כתיבת מדיניות הרשות לעסקים ופרסומה באתר הרשות ועוד.
משרד הפנים, כ"שער הממשלה לרשויות המקומיות", הוא מאסדר-על של החקיקה בתחום רישוי עסקים ועוסק גם בסיוע לרשויות בהטמעת הרפורמה.
סיוע זה כולל הן תקצוב והן הדרכה כמפורט להלן:
• לרשויות הזכאיות: תקציב תוספתי שש-שנתי לתקינה ודיגיטציה, ותקציב חד פעמי לפרסום דרישות הרשות מעסקים באתר האינטרנט הרשותי.
• ימי עיון ארציים והדרכות נוספות לעובדים ביחידות ע"י אגף בכיר רישוי עסקים
• חומרי הדרכה לשימוש הרשויות, כגון המדריך היישומי לתיקון 34 לרשות המקומית, מדריך עזר לכתיבת דרישות רשות הרישוי מעסקים ועוד.
חומרי הדרכה ולמידה לרשויות המקומיות
בימים אלו, כשהעסקים רק מתחילים להתאושש מהמכה החזקה שספגו וזקוקים לכל ההקלות המגיעות להם ברפורמה, משרד הפנים קורא לכם - ראשי הרשויות בישראל - להירתם ליישום הרפורמה ברשות שלכם ולעקוב אחר הטמעתה ביחידת רישוי העסקים ברשות, לטובת בעלי העסקים ולטובת צמיחת המשק כולו.
פניות ציבור
ניתן לפנות אלינו באחת מן הדרכים הבאות:
- בטופס פניות ציבור מקוון
- בדואר אלקטרוני: pniot@moin.gov.il
- בדואר ישראל: קפלן 2 ירושלים, ת.ד 7910 .
- בפקס: 077-4448959
-
שאלות ותשובות
שאלות ותשובות בנושא הרפורמה ברישוי עסקים
-
מידע לרשות המקומית
ראש הרשות המקומית מוגדר בחוק כאחראי על יישום ואכיפת חוק רישוי עסקים בתחום הרשות שבראשה הוא עומד.
רפורמת רישוי עסקים דיפרנציאלי, אותה הוביל משרד הפנים, מקלה משמעותית על בעלי עסקים קטנים ובינוניים ומייצרת איזון בריא בין המטרות של חוק רישוי עסקים לבין עידוד הפעילות הכלכלית במשק וצמצום הפגיעה בעסקים. הרפורמה מושתתת על העברת האחריות אל בעלי העסקים, מתן רישיון על סמך תצהיר שלהם (בחלק מסוגי העסקים) ושימת דגש חזק יותר על הביקורות בעסקים לאחר מתן הרישיון על מנת לוודא את קיום התנאים ושמירה על הציבור.
חקיקת הרפורמה הושלמה בכנסת ה-23, ובאפריל 2021 נכנסה לתוקף הפעימה השנייה והעיקרית של הרפורמה – מסלולי הרישוי המקוצרים.
עיקרי השינויים:
• מסלולי רישוי מקוצרים לעסקים - חלוקה של פריטי הרישוי ל-4 תהליכים לקבלת רישיון עסק, עפ"י רמת הסיכון/מורכבות של סוג העסק, עם לוחות זמנים ברורים ומדויקים. שלושת המסלולים המקוצרים מבוססים על תצהיר של בעל העסק על כך שהוא עומד בדרישות.
• חידוש רישיון לעסק במסלול מקוצר
• הקלה על בעלי העסקים בעת שינוי בעלות בעסקהרפורמה מדגישה את החשיבות של יחידת רישוי עסקים ברשות, כמי שאחראית בפועל על תהליך הרישוי, הנפקת רישיונות, פיקוח על עסקים לשם בדיקת עמידתם בתנאי הרישיון וככל הנדרש גם נקיטה בצעדי אכיפה המקדמת בטיחות בעסקים, שמירת הסביבה והקפדה על תברואה.
מידע נוסף על הרפורמה
עם כניסת הרפורמה לתוקף, המשמעות היא שיחידות רישוי עסקים, ואיתן גורמים נוספים ברשות, נדרשות להיערך לשינויים בהליך הרישוי ובהליכי האכיפה, כדי להעניק את השירות המתאים לעסקים וכדי לעמוד בדרישות החוק.
שינויים אלה כוללים: היערכות מתאימה ליישום המסלולים המקוצרים; הגדלת כמות הביקורות בעסקים על-ידי מפקחי רישוי עסקים; היערכות עם מהנדס הרשות/ ועדת התכנון למתן רישיון עסק במקרים של חריגות בניה קלות; היערכות יחד עם הגורמים המשפטיים ברשות לקיום הליכי שימוע; כתיבת מדיניות הרשות לעסקים ופרסומה באתר הרשות ועוד.
משרד הפנים, כ"שער הממשלה לרשויות המקומיות", הוא מאסדר-על של החקיקה בתחום רישוי עסקים ועוסק גם בסיוע לרשויות בהטמעת הרפורמה.
סיוע זה כולל הן תקצוב והן הדרכה כמפורט להלן:
• לרשויות הזכאיות: תקציב תוספתי שש-שנתי לתקינה ודיגיטציה, ותקציב חד פעמי לפרסום דרישות הרשות מעסקים באתר האינטרנט הרשותי.
• ימי עיון ארציים והדרכות נוספות לעובדים ביחידות ע"י אגף בכיר רישוי עסקים
• חומרי הדרכה לשימוש הרשויות, כגון המדריך היישומי לתיקון 34 לרשות המקומית, מדריך עזר לכתיבת דרישות רשות הרישוי מעסקים ועוד.
חומרי הדרכה ולמידה לרשויות המקומיותבימים אלו, כשהעסקים רק מתחילים להתאושש מהמכה החזקה שספגו וזקוקים לכל ההקלות המגיעות להם ברפורמה, משרד הפנים קורא לכם - ראשי הרשויות בישראל - להירתם ליישום הרפורמה ברשות שלכם ולעקוב אחר הטמעתה ביחידת רישוי העסקים ברשות, לטובת בעלי העסקים ולטובת צמיחת המשק כולו.
-
פניות ציבור
ניתן לפנות אלינו באחת מן הדרכים הבאות:
- בטופס פניות ציבור מקוון
- בדואר אלקטרוני: pniot@moin.gov.il
- בדואר ישראל: קפלן 2 ירושלים, ת.ד 7910 .
- בפקס: 077-4448959