דמנציה - איך נוכל להקטין את הסיכון?

דמנציה

איך נוכל להקטין את הסיכון?

מהי דמנציה?

 

דמנציה (קיהיון) מאופיינת בירידה משמעותית בתפקודים הקוגניטיביים (יכולות החשיבה) של אדם. מחלת הדמנציה פוגעת באופן הדרגתי בזיכרון, ביכולת החשיבה, בהתמצאות בזמן ובמרחב וביכולת לזהות אנשים וחפצים ועקב כך חלה ירידה הדרגתית גם ביכולת לבצע פעילויות יומיומיות ולתקשר עם הסביבה. כחלק ממהלך המחלה סובל החולה מתופעות של בלבול, רוגז, חשדנות ואף התקפי אלימות. עם הזמן, בנוסף לפגיעה הקוגניטיבית, מתרחשת גם פגיעה ביכולות הפיזיות.
דמנציה מהווה את אחד הגורמים העיקריים למוגבלות בקרב קשישים ונחשבת לאחת המחלות הקשות לאדם, לבני משפחתו ולחברה.


שלבי מחלת הדמנציה

לאור האופי ההדרגתי של ההידרדרות בדמנציה, נהוג לחלק את המחלה למספר שלבים:

מאופיינת בתפקוד עצמאי למדי. שלב זה נמשך בין שנתיים לארבע שנים, כאשר הסימפטומים נראים כהזדקנות סטנדרטית: פגיעה קלה בזיכרון (קושי בשליפת מילים, הנחת חפצים שלא במקום וכדומה), פגיעה בביצוע מטלות מורכבות ושינויים במצב הרוח (בלבול, נטייה לדיכאון ולתוקפנות ועוד).

שלב הביניים הוא הארוך ביותר, נמשך בין שנתיים לעשר שנים ומאופיין בהחמרה באובדן הזיכרון לטווח קצר, קושי במעקב אחר שיחות ובקבלת החלטות, הפרעות בשינה, חשדנות, מחשבות שווא ולעיתים גם הזיות ושוטטות.

שלב זה מאופיין בבעיות משמעותיות בתקשורת. אובדן זיכרון משמעותי עד כדי קושי בזיהוי בני משפחה, אדישות חוסר יכולת מוחלט לתפקד עצמאית. שלב זה נמשך בין שנה לשלוש שנים.


אחד מכל שלושה מקרים של דמנציה ניתן למניעה. מה אפשר לעשות היום כדי להקטין את הסיכון לחלות בדמנציה בעתיד?

פעילות גופנית סדירה

פעילות גופנית חיונית להזדקנות בריאה ותורמת לשמירה על הבריאות, שיפור התפקוד היומיומי ולעצמאות.

גם לאנשים שלא עסקו בפעילות גופנית מומלץ להתחיל להיות פעילים. יש להתאים את סוג הפעילות למצבכם הבריאותי.

היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית סדירה כוללים: 

  • שיפור תפקוד מערכות הלב, כלי הדם ומערכת הנשימה
  • סיוע באיזון לחץ הדם והפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, לאירועים מוחיים ולמחלות נוספות
  • שיפור הקואורדינציה ושיווי המשקל
  • שיפור מצב הרוח, יכולת הריכוז ומתן תחושה כללית טובה

מידע נוסף אודות פעילות גופנית סדירה בגיל המבוגר

תזונה ים תיכונית

תזונה ים תיכונית ידועה בזכות היתרונות שהיא מספקת לשמירה על אורח חיים בריא ומניעת מחלות. 

שינוי הרגלי תזונה וצריכת מזון בריא עשויים להפחית את הסיכון להתפרצות מחלות כמו סוכרת, מחלות לב וגם דמנציה. 

מומלץ שהתזונה תכלות את המרכיבים הבאים: 

  • ירקות מסוגים שונים
  • פירות טריים
  • מקורות חלבון מגוונים: דגי ים ובריכה, עוף, מוצרי חלב, קטניות וביצים
  • שומנים מהצומח עם עדיפות לשמני זית, קנולה, אבוקדו ואגוזים

מידע נוסף אודות תזונה ים תיכונית

שמירה על המשקל

חשוב לשמור על משקל גוף תקין מאחר והשמנה מעלה את הסיכון לסבול מבעיות לחץ דם וסוכרת סוג 2 והם מעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר ובדמנציה וסקולרית.

בנוסף, שמירה על המשקל מסייעת להפחתת היווצרות מחלות כרוניות ותורמת לחיוניות ולשמירה על העצמאות התיפקודית.

דגשים מיוחדים לתזונה בגיל המבוגר

  • בחרו מכל חמש הקבוצות בגוף הפרמידה ורצוי שכל ארוחה תכיל מזון משלוש קבוצות מזון לפחות
  • העדיפו מזונות המכילים סיבים כדמו דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות
  • העדיפו מזונות המכילים פחות מלח
  • צמצמו את צריכת השומן
  • המעיטו בצריכת מזונות עשירים בשומן רווי ושומן טראנס
  • אזנו בין צריכת הקלוריות לבין שריפת הקלוריות באמצעות פעילות גופנית

מידע נוסף אודות תזונה בגיל המבוגר

הימנעות מעישון

עשן הסיגריות מכיל כ-350 חומרים מסוכנים וכ-70 חומרים המוגדרים כמסרטנים בבני אדם. מלבד זאת, העישון גורם גם להיצרות עורקים, שמעלה את הסיכון ללחץ גם גבוה.

לחץ דם גבוה הוא אחד מגורמי הסיכון לדמנציה. הפסקת עישון תוכל לסייע להוריד את הסיכון לחלות בדמנציה. 

מומלץ לכל מעשן לפנות לקופת החולים בה הוא חבר, שם ניתן לקבל תמיכה וייעוץ בהליף הפסקת העישון באמצעות הצטרפות לסדנה. באחדות מקופות החולים מוצעים גם יעוץ טלפוני לגמילה מעישון וייעוץ אישי. 

הצטרפות לסדנה לגמילה מעישון היא הדרך היעילה ביותר להפסקת עישון.

מידע נוסף אודות הפסקת עישון

 

 
הימנעות מאלכוהול

שתייה מופרזת של אלכוהול מעלה את הסיכון למחלות לב, סרטן, שבץ מוחי ומעלה את הסיכון לחלות בדמנציה.

כבר מהמנות המתונות של אלכוהול בדם נראות השפעות כגון פגיעה בזיכרון, ירידה בריכוז ובקואורדינציה וירידה ביכולת השיפות. ההשפעות הולכות וגוברות ככל שעולה ריכוז האלכוהול בדם.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר שימוש מופרז באלכוהול כגורם השלישי בעולם לתמותה מוקדמת, נכות ונזקי בריאות.

שתייה מסוכנת מוגדרת כיותר משתי מנות משקל ביום בממוצע אצל גברים או יותר ממנת משקה אחת ביום אצל נשים. 

מידע נוסף אודות נזקי שתיית אלכוהול

 

גירוי קוגניטיבי וחברתי

חשוב לשמור על אינטראקציה וקשרים חברתיים ולהקפיד לאמן את המוח.

ירידה בגירוי קוגנטיבי וחברתי מעלה את הסיכון לחלות בדמנציה.

הפעילויות הבאות יכולות לסייע בהקטנת הסיכון לדמנציה: 

  • קשרים חברתיים, שיחות עם אנשים, בני משפחה וחברים
  • אימון קוגנטיבי מכל סוג: משחקים לאימון הזיכרון, משחקי חשיבה, סודוקו וכדומה

 

טיפול בליקוי שמיעה

ירידה ביכולת השמיעה עלולה להגביר את הסיכון לבעיות קוגניטיביות וגם את הסיכון לחלות בדמנציה. 

בגיל המבוגר שכיחות הירידה בשמיעה עולה ופוגעת במגוון תחומי חיים -מקשה על השתתפות בשיחות בטלפון או פנים אל פנים, עלולה ליצור מבוכה ופגיעה בדימוי ובביטחון העצמי וכדומה. כל אלו גם הם מעלים את הסיכון לדמנציה. 

חשוב לדעת שיש היום אמצעים ודרכים לטפל באנשים הסובלים מלקות בשמיעה לכן מומלץ לא להתעכב ולגשת מיד לאבחון וקבלת טיפול אם ישנו חשד לירידה בשמיעה. 

מידע נוסף אודות ירידה בשמיעה בגיל המבוגר

איזון סוכרת ויתר לחץ דם

מחלת הסוכרת ידועה כמאיצה תהליכי הזדקנות. הדרדרות קוגניטיבית ודמנציה מהוות סיבוך קשה של מחלת הסוכרת. 

יתר לחץ דם הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם, כאשר המחלות שיתר לחץ דם גורם להן מעלות גם הן את הסיכון לחלות בדמנציה. 

לכן, חשוב מאוד לאבחן ולטפל במחלות אלו ולדאוג לשמור על איזון אצל אנשים הזקוקים לכך.

 
חזור לראש הדף