נגיף הקורונה - משרד הבריאות

 

שמירה על בריאות נפשית


תאריך פרסום: 30/03/2020, 14:30 | תאריך עדכון: 07/05/2020, 14:24
 
 

התמודדות נפשית

התקופה האחרונה, באופן טבעי ומובן, גורמת ללחץ נפשי שמרכיביו העיקריים הם חוסר וודאות וחוסר אונים. בתוך המצב הזה ניתן לשפר את ההתמודדות הנפשית שלנו ושל הסובבים אותנו.

דרכים להתמודד עם תחושות חשש וחוסר שליטה

  • נירמול רגשות - זה לגיטימי ונורמלי בתקופה הזו להרגיש רגשות שליליים כמו פחד, עצב, בדידות או אי וודאות, לכן אפשרו זאת לעצמכם.
  • שיתוף - אל תישארו עם רגשותיכם לבד, דאגו לשתף אחרים. שיתוף אחרים זו בריאות נפשית. עם זאת, בשביל ילדים קטנים, ההורים הם תמיד "צוק איתן", ומולם עליכם לשמור על אופטימיות ורגיעה.
  • פרספקטיבה - גם את אתם מגיעים למצב רגשי קשה ביותר, אל תתיאשו. אתם יכולים להיזכר כי בעבר כשהתמודדתם עם אירועים קשים ההתמודדות היא תמיד בצורה של גל: הקושי עולה בתחילה, ואז תמיד הוא מתחיל לרדת. שמרו על פרספקטיבה: גם זה יעבור.
  • מה עבד לי בעבר - לכל אחד מאיתנו יש חוסן וזה הזמן להזכר במה עזר לנו עד היום. זכרו איך התמודדתם במשברים קודמים, ואיזה מיומנויות עזרו לכם. נסו ליישם זאת גם כעת.
  • נעבור את זה יחד - הזכרו בחוסן המשפחתי, הקהילתי והלאומי שלנו. אתם לא לבד! כל האנושות כולה נמצאת באותו המצב, וכולנו נעבור את זה יחד.
  • תקווה - תמיד תזכרו שיש תקווה. תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. מגפת הקורונה תחלוף באותה מהירות שבה היא הופיעה, וכמעט כולנו נצא ממנה בריאים ושלמים.
  • הפחתת חרדה - הרבו בפעילויות שמרגיעות ומסבות הנאה באופן בריא: פעילות גופנית, תחביבים, מפגשים חברתיים חיוביים (באמצעות הטלפון או שיחות וידאו), יצירה, האזנה למוסיקה, מבט החוצה דרך החלון ועוד.
  • שגרה - ייצרו שגרה יומית קבועה לעצמכם ולבני משפחתכם בתוך ההסגר. שגרה מקטינה חרדה.
  • טיפוח קשרים חברתיים - דאגו לא להיות בבידוד חברתי למרות הסגר. קשרים חברתיים הם בריאות נפשית, ודווקא עכשיו חשוב להשתמש בכל אמצעי הקשר האלקטרוניים כדי לחזק אותם. למרות שאולי אתם בבית לבד וישנו ריחוק פיזי, שמרו על קרבה רגשית וקשר תכוף עם בני משפחה, חברים, שכנים, מכרים.
  • פעילות גופנית - כללו בשגרה פעילויות אקטיבית כדי לא לשבת או לשכב כל היום. כל פעילות גופנית בתוך הבית היא מבורכת, ותורמת לבריאות הגופנית והנפשית שלכם.
    מידע נוסף על פעילות גופנית בזמן קורונה >
  • טפלו בעצמכם - זה הזמן לטפל טוב בעצמכם: לגלות תחומי עניין חדשים, לקחת קורסים באינטרנט, לקרוא, לשמוע הרצאות, לראות הצגות מקוונות, לשמוע מוסיקה, לתרגל נשימה, תרגילי הרפייה ודמיון מודרך, מיינדפולנס. ישנם משאבים רבים ברשת - השתמשו בהם!
  • חוסן אישי רגשי - נצלו את ההזדמנות לחזק את החוסן האישי רגשי שלכם ולשדרג מיומנויות רגשיות, בינאישיות, התנהגותיות, מחשבתיות ופיזיולוגיות להתמודד עם המצב.
  • שכלול מיומנויות אישיות - מומלץ לשכלל מיומנויות אישיות כמו היכולת לשאת אי וודאות ולהרגע, היכולת לתקשורת בינאישית פתוחה ובריאה, היכולת לפתור בעיות, היכולת לראות במחשבות שלנו "רק מחשבות" ועוד.
  • הגבלת צפייה בחדשות - נסו להתחיל "דיאטת חדשות". צרכו חדשות במידה, פעמיים ביום זה די והותר. צפיה מוגברת בחדשות עלולה להגביר את החרדה.
  • עדכון מגורמים מוסמכים ורשמיים - הקפידו על קבלת מידע מהימן ולגבי ההערכות המעשית המתבקשת. הקפידו להישמע להוראות של משרד הבריאות.
    הנחיות לשגרה החדשה >
  • תמיכה וסיוע – הקדישו תשומת לב לעצמכם ולסובבים אתכם. במידה וקיים קושי להתמודד עם המצב - כדאי לפנות לעזרה.
 
 
 
 

הורים וילדים

הורים לילדים צעירים

  • נסו לשדר רוגע ושליטה. חשוב לשתף את הילדים בהתאם לגילם ולאפשר להם להיות שותפים בהתמודדות היעילה. נצלו את המשבר ללמד ילדים מיומנויות התמודדות לחיים.
  • הסבירו את המצב באופן אמין אך פשוט, תואם לגילם ואופטימי, ושימו לב שאין חשיפה מוגברת לחדשות ולתכנים מפחידים שאינם תואמי גיל. חשוב לתת לילדים תחושה שהמבוגרים הקרובים להם אינם חסרי אונים מול המצב. 
  • שימו לב לביטויים התנהגותיים של הילדים שמבטאים קושי, זו דרכם לבטא רגשות. בכל גיל, גם עם פעוטות, תנו שם לרגש שעולה (למשל פחד או דאגה) והסבירו שתגובתם טבעית למצב ומשותפת לילדים נוספים, וכי אפשר לעזור להם ולהקל על תחושתם.
  • מצאו דרכים לעזור להתמודדות עם תחושת חוסר הוודאות והזמן. למשל, הזכירו איזה יום היום, או הכינו יומן ציורי חוויות לילדים צעירים כדרך לעקוב אחרי הימים שחולפים.

הורים למתבגרים

  • השתדלו לקבוע שגרת יום בה לפחות פעמיים או שלוש פעמים ביום, יש מפגש ישיר עם המתבגרים שנמצאים בדרך כלל בחדרם. הם ירגישו חלק מהמשפחה ויחושו שחשוב לכם לראות אותם ורגשותיהם.
  • שימו לב למצב הרוח והשתדלו להיות קשובים לעוד אירועים שהילדים חווים גם במרחב החברתי הוירטואלי. זכרו שגם המתבגרים הכי זועפים, זקוקים להכרה בכך שרואים אותם ואוהבים אותם.

מידע נוסף על שגרה בריאה לילדים >

סרטונים

 
 
 
 

אזרחים ותיקים

  • למרות הבידוד אל תשארו לבד רגשית. שמרו על קשרים, בקשו עזרה ודאגו להיות פעילים בתוך הבית ולשמור על תקווה.
  • כדאי לקיים שיחות וידיאו עם בני משפחה אהובים. אפשר לבקש שישלחו סרטונים של נכדים / ילדים / בני משפחה, שיהיו זמינים לצפיה בעת שחשים בדידות. גם דפדוף בתמונות משפחתיות שמעלה זכרונות נעימים יכולים להקל על מצב הרוח.
  • הזכרו מה עזר לכם להתמודד בעבר שאתם יכולים ליישם היום ומה תרצו לעשות ב"יום שאחרי".
  • זה הזמן להפתח לתחומי עניין חדשים.
  • מומלץ להקפיד על שעות ערות מספיקות ולדלג על מנוחה במהלך היום כדי להקל על שינה רציפה בלילה.
  • זכרו שכולם במתח ולא תמיד זוכרים להתעניין בשלומכם. תיזמו אתם שיחות כאשר אתם מתגעגעים.

למידע נוסף על שגרה בריאה למבוגרים >

 
 
 
 

צוותים רפואיים

  • היו מודעים לעומס הרגשי שהנכם מצויים בו ואל תישארו איתו לבד. שתפו אחרים ודאגו לטפל בעצמכם רגשית.
  • נצלו הפסקות קצרות לפעילות שנועדה לשמירה עצמית כמו ספורט, מיינפולנס, האזנה למוזיקה ועוד.

מידע נוסף על מוקד תמיכה טלפוני מקצועי ייעודי לצוותים הרפואיים, לעובדים ולגמלאים במערכת הבריאות ולמשפחותיהם המתמודדים עם נגיף הקורונה >

מוקד תמיכה עבור צוותים מקצועיים במוסדות גריאטריים - טלפון 8007*

 
 
 
 

פעילויות מומלצות לשגרה החדשה

המלצות לשמירה על בריאות רגשית בזמן הבידוד:

  • נשימה ופעילות גופנית –מומלץ לפתוח את הבוקר בתרגילי נשימה ולבצע פעילות גופנית.
    מידע נוסף על פעילות גופנית בזמן קורונה >
  • ללמוד כל יום משהו חדש – בוודאי יש המון דברים שרציתם להתעמק בהם, ללמוד ולחקור לעומק. זה בדיוק הזמן ללמוד את כל מה שאף פעם אין זמן.
    קורסים בחינם ניתן למצוא באתר של Campus IL.
  • זיכרונות טובים – כשאנחנו נזכרים באירועים שמחים ובאנשים שאנו אוהבים, מציפים את המוח הכימיקלים הטובים השומרים על בריאותנו וגורמים לשמחה. זה בדיוק הזמן לסדר את התמונות המשפחתיות והסרטונים המשפחתיים שהולכים ונערמים בתיקיות. להיזכר בחופשות משותפות וברגעים מצחיקים. לסדר למצגות ולערוך קליפ לכל ב ני המשפחה. זו מתנה שלא תישכח ומתנות גורמות לעונג מיוחד. 
  • מצווה גדולה להיות בשמחה – הצחוק טוב לבריאות. כשאנחנו צוחקים, הסטרס יורד באופן אוטומטי. כל מה שגורם לכם לצחוק - זה הזמן.
  • להפחית התראות בסמארטפון – הטכנולוגיה מייצרת סטרס ובימים אלה יותר מתמיד. באופן כללי כדאי להוריד משמעותית צריכה של חדשות בטלוויזיה וברשתות החברתיות. יחד עם זאת, יש להמשיך ולעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות.
  • יאללה כפיים – מוזיקה מורידה חרדה, מעלה את הכימיקלים של העונג ומחזקת את המערכת החיסונית. חוקרים הראו שמוזיקה מורידה את מפלס החרדה באופן מאוד משמעותי. התמסרו לפס קול שלכם ותנו לכל החומרים הטובים להציף את הגוף והמוח.
  • נפלאות הכתיבה – תמיד רציתם לכתוב, יש סיפור בבטן שמחכה לצאת לאור. זה בדיוק הזמן לכך. אנשים שכותבים מאושרים יותר. כתיבה נותנת תחושה טובה של עשייה, של משמעות ועוזרת לנו לעבד רגשות ומחשבות. בנוסף, הכתיבה היא פעולה, ולכן היא מעבירה אותנו ממחשבות למעשים. 
  • אוהבים מדע – אם אתם אוהבים מדע, במכון דוידסון הכינו לכם חידות, משחקי טריוויה וכתבות מעניינות על מדע וטכנולוגיה.
  • לשחק במשחקים – גם משחקים טובים לבריאות ומחזקים את המוח. הרבו לשחק במשחקי קופסה או צרו חדר בריחה ביתי - ליצור חידות ומשימות על זמן ולעבור בין החדרים בבית.
  • לילה טוב – שינה חשובה לבריאות המוח. כדאי לישון מוקדם, להוציא את הנייד מהחדר שמפריע לשינה העמוקה. כדאי לבצע תרגילי נשימה להירדמות טובה. אפשר לשמוע מוזיקה מרגיעה לפני השינה, לסלק את המחשבות השליליות ולתת למחשבות חיוביות להציף אותנו.
 
 
 
 

פניה לעזרה מקצועית

מתי לפנות לעזרה מקצועית?

תגובות רגשיות עוצמתיות הן נורמליות בתגובה למצב של משבר או לחץ משמעותי. באופן כללי הן נוטות להתפוגג לאחר כמה שבועות. בשלב זה ילדים ומבוגרים שבים לפעילות שגרתית ותקינה. 
במידה והתגובות הרגשיות נמשכות מעבר לשבועיים או מחמירות, פוגעות באופן משמעותי ביכולת של הילדים או ההורים לתפקד, צריך לשקול פנייה לעזרה מקצועית.

 
 
 
 

סיוע והתייעצות בהתמודדות נפשית

  • מוקדי קופות החולים
    • כללית 2700*
    • מכבי 1700-50-53-53 או 3555*
    • מאוחדת 3833*
    • לאומית 1700-507-507 או 507*
  • עמותת ער"ן 1201 - עזרה ראשונה נפשית.
    24 שעות ביממה. אפשר לפנות גם בצ'אט, בדוא"ל -או בSMS.
    • טלפון: 1201
      שלוחה 6 עברית, שלוחה 2 ערבית
    • טלפון לדוברי רוסית: 1-800-241-201
    • טלפון לדוברי ערבית: 1-700-501-201
    • דוא"ל: era21@smile.net.il
    • אתר אינטרנט: www.eran.org.il
  • קו פתוח של משרד החינוך - סיוע במצבי לחץ ומצוקה יעוץ לתלמידים בכל נושא.
    בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 - 16:00.
  • יד ביד - אוזן קשבת - ייעוץ לנוער
    בין השעות 9:00 - 23:00, כולל סופי שבוע וחגים.
    • טלפון: 2228* או 03-6204999
    • כתובת: הנביאים 36, תל אביב
    • אתר אינטרנט: www.yadbeyad.org.il
  • נוער מקשיב לנוער - מוקד חרום
    • טלפון: 03-6919765
      בימים א' עד ה' בין השעות 14:30 עד 17:00.
    • טלפון: 03-6768219
      בימים א' עד ה' בין השעות 16:00 עד 19:00.
  • מרכז הגנה לילדים ולנוער - מענה ראשוני לבני נוער ולילדים שנפגעו פיזית או נפשית
    בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 16:30.
  • ס.ה.ר - סיוע והקשבה ברשת - תמיכה באינטרנט לאנשים הנמצאים במצוקה נפשית
    בצ'אט בעברית, ערבית ואנגלית.
    • אתר אינטרנט: www.sahar.org.il
    • יצירת קשר באמצעות ICQ במספר 79201498 או 332927574
  • בית חם – קו ייעוץ לתמיכה וסיוע נפשי
    בשפות עברית, ערבית, רוסית ואידיש.
    בימים א' עד ה' 24 שעות ביממה, ו' עד שעה 14:00, שבת – החל משעה וחצי לאחר צאת השבת.
    • טלפון: 073-2800-500
  • אל"י - האגודה להגנת הילד - פגיעות על רקע מיני בילדות
    בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 18:00, ביום ו' בין השעות 8:00 עד 12:00. 
  • רטורנו - קו ייעודי לתמיכה בנפגעי התמכרויות.
    מדי יום בין השעות 10:00 עד 22:00.
    אפשר ליצור קשר בווטסאפ, טלפון או בדוא"ל.
  • אל סם - יעוץ וטיפול לנוער, הורים ומבוגרים בנושא סמים.
    • טלפון מטה ארצי: 03-5465577
      בימים א עד ה' בין השעות 8:30 עד 16:00.
    • טלפון לעזרה ראשונה: 1-700-505-055
      24 שעות ביממה
    • אתר אינטרנט: www.alsam.org.il
  • הקו החם של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול
    24 שעות ביממה.
    • טלפון: 1-700-500-508
  • הפוך על הפוך - מרכז מידע וייעוץ לנוער של עמותת עלם
    ניתן לפנות בכל בעיה באופן עצמאי. 
  • כפר שאול - אתר אנשי מקצוע ממרכז בריאות הנפש כפר שאול
  • מרכזי הייעוץ למשפחות נפגעי נפש של מערך השיקום בבריאות הנפש
    המרכזים עברו לעבודה בטלפון, דוא"ל או אפליקציית זום.
    בשפות עברית, ערבית, רוסית, אמהרית
    • מרכז יה"ל - ייעוץ ותמיכה למשפחות נפגעי נפש
       בימים א' עד ה' בין השעות 10:00 עד 18:00.
      • טלפון: 03-9559596
    • מילם - ייעוץ ותמיכה למשפחות נפגעי נפש 
      בימים א' עד ה' בין השעות 9:00 עד 16:00.
      • טלפון 074-7556155
    • ידיד נפש - ייעוץ ותמיכה למשפחות נפגעי נפש 
      ניתן לפנות בכל שעה ויחזרו אליכם בין השעות 8:00 עד 20:00.
      • טלפון 074-7292859
    • עזר מציון - ייעוץ ותמיכה למשפחות נפגעי נפש 
      בימים א' עד ה' בין השעות 10:00 עד 13:00, בשבת בין השעות 16:00 עד 22:00.
      • טלפון: 1-800-303012
    • האדי - מרכז יעוץ ותמיכה למשפחות בחברה הערבית
      בין השעות 9:00 עד 16:00.
  • מספרי חירום
 
 
 
 
 
חזור לראש הדף