נגיף הקורונה - משרד הבריאות

 

שגרה בריאה לילדים


תאריך פרסום: 30/03/2020, 14:17 | תאריך עדכון: 25/05/2020, 13:58
 
 

הורות והתמודדות

כדי להפחית חוסר וודאות, צריך לתת לילדים מידע רלוונטי ומותאם לשלב ההתפתחותי שלהם. יש צורך לשפר את הרגשת המסוגלות העצמית של הילדים באמצעות שמירה על שגרת החיים ועידוד לפעילות.
ההורים מהווים את המקור החשוב ביותר להתמודדות ילדהם בעתות משבר. בשל כך, חשוב להיות קשובים לסימני מצוקה של הילדים ולהעניק תמיכה ובטחון.

עצות מעשיות

  • אמצו שני כללים מחייבים שנכונים לכל הילדים בכל הגילאים:
    • לא מסתירים: צריך ליצור בבית אווירה של שיתוף: אין סודות, מותר לדבר על הכל ולשאול כל שאלה. לעומת זאת אם ההורים מסתודדים ביניהם, הילדים מבינים שקורה משהו מסוכן שמסתירים מהם.
    • לא מציפים: אם ההורה מרגיש מוצף דאגה או לחץ, עליו קודם כל לטפל בעצמו. מותר לדבר על דברים שמדאיגים אותנו אבל רק כשאנחנו עושים את זה לא מתוך הצפה אלא מתוך יכולת לדבר באותו זמן על איך אנחנו מתמודדים עם הדאגה.
  • נסו לשמור על שגרה – השגרה מקנה לילדים בטחון. הקפידו לשמור על הרגלים קבועים, זמני ארוחות ושינה. ייצרו הזדמנויות שבהן הילדים יוכלו לשתף אתכם במחשבותיהם ובשאלותיהם. שחקו עם ילדכם, מצאו דברים בהם תהנו ביחד גם אתם וגם הם.
  • הגבילו את החשיפה של הילדים למהדורות החדשות – הימנעו מחשיפת יתר של הילדים לשידורים ולדיונים המתקיימים בהם. הדבר חשוב במיוחד בגילאי גן ובית ספר יסודי.
  • התאימו את המידע לרמת הבנתם של ילדיכם – ספרו להם רק את האמת, באופן פשוט ומרגיע, מבלי להרחיב בפרטים. תנו לילדים מידע והסבר על כך שיש נגיף ושמו קורונה וכי מדינת ישראל נוקטת באמצעים כדי לשמור על כולנו בטוחים. עודף מידע עלול לבלבל ילדים ולגרום לפחד וחוסר בטחון.
    היו קשובים לשאלות ולתכנים שמעסיקים את הילדים ותווכו להם את המציאות על פי שאלותיהם.
    מומלץ לעזור לילדים להבחין בין עובדות לשמועות, מה שיעזור בתחושה של שליטה על המצב. למדו אותם שלא כל מה ששומעים ברחוב או כותבים ברשתות הוא נכון, ושהדבר הכי טוב זה תמיד לשאול את ההורים.
  • הגבירו את תחושת השליטה והמסוגלות של ילדיכם - למדו אותם כיצד יוכלו לשמור על עצמם ועל סביבתם בכך שיקפידו על היגיינה כמו לכסות את הפה והאף בעת עיטוש או שיעול למטפחת חד פעמית או למרפק מכופף, רחיצת הידיים עם סבון לפני אכילה ולאחר השימוש בשירותים. כמה דוגמאות לפעילויות שאפשר ליזום: לבקש מהילדים ללמד את כללי ההיגיינה את אחיהם הצעירים, להכין סרטון או לכתוב סיפור שמלמד ילדים את כללי ההיגיינה, להכין מודעה עם הכללים לבני המשפחה. כך הילדים ירגישו משמעותיים ושותפים למאמץ למניעת הדבקות.
  • היו מודעים לתגובות שלכם לאירוע – ילדים לומדים כיצד להגיב למצב על ידי צפייה במבוגרים בסביבתם. טפלו בעצמכם, מצאו דרך להוריד את רמת הלחץ שלכם (כמו למשל תרגיל נשימה, שיתוף עם בת אובן זוג וקבלת תמיכה). הילדים יזהו את רמת המתח שלכם ויגיבו בהתאם.

הקלות בכפוף למגבלות

כחלק מההקלות בכפוף למגבלות שפורסמו ב-19.04.2020 יכולות 3 משפחות קבועות לחבור יחד עם מטפל קבוע תוך שמירה על כללים:

  • מדידת חום
  • שמירה על הגיינה
  • מעקב אחר סימפטומים
  • עטיית מסיכות לכל מי שמחויב בכך
 
 
 
 

משפחה בבידוד

אם משפחתכם תידרש לשהות בבידוד:

  • מומלץ להאזין למוסיקה
  • רצוי לעסוק בפעילות גופנית. יש הרבה דברים שאפשר לעשות בתוך הבית כמו לרקוד, לקפוץ בחבל, לעשות קליעות לסל עם כדור רך, מסירות עם בלון מתנפח ועוד.
  • מצאו תעסוקה מהנה עבור הילדים: משחקי קופסה, ציור, יצירה, קריאת ספרים וכדומה
  • ניתן לתרגל עם הילדים תרגילי נשימה, ודמיון מודרך, אשר קיימים באינטרנט. תרגילים אלו יעזרו בוויסות הרגשי.
  • ניתן ורצוי להתחבר אל אתר "למידה מרחוק" של משרד החינוך

הנחיות ל-14 ימי בידוד >

חשוב לייצר עבור הילדים סדר יום מובנה, קבוע ומלא פעילות.

 
 
 
 

שינה בגיל 3 עד 6

השינה חשובה לבריאות, לגדילה ולהתפתחות של ילדכם. כשילדים ישנים היטב, הם רגועים ושמחים יותר במהלך היום. כמו כן, שינה מַספקת מחזקת את מערכת החיסון שלהם.
בימים אלו, שבהם סדר היום הקבוע משתנה והסביבה מתמודדת עם לא מעט דאגות ומתחים, הרגלי השינה של הילדים עלולים להיפגע. ביסוס מחדש של הרגלי השינה והקפדה על שנת לילה איכותית ומספקת תסייע לבריאות הגופנית והנפשית של ילדכם.

  • ילדים בני שלוש עד שש זקוקים ל-13-11 שעות שינה בלילה. הצעירים שבהם עדיין זקוקים לתנומה של כשעה במהלך היום.
  • שגרת השכבה מרגיעה ושעת שינה קבועה תסייע לילדכם להירדם בקלות רבה יותר.
  • הימנעו ממסכים לפני השינה – צפייה ומשחק במסכים מפריעים לתהליך ההירדמות.
  • נסו להימנע גם ממשחקים קולניים וסוערים, שעלולים להקשות על ילדיכם להירגע ולהירדם.
  • ודאו שהחדר נעים, שקט וחשוך.
  • לפני שאתם יוצאים מהחדר, בדקו שיש לילדיכם כל מה שהם צריכים – הדובון האהוב, שמיכה או בקבוק מים. הזכירו להם שעליהם להישאר בשקט במיטה.
  • אם דאגות מונעות מילדיכם להירגע, כדאי לפנות זמן להתייחס לדאגות אלו במהלך היום. השיבו לשאלות והתייחסו לדאגותיהם בכנות, בשפה פשוטה ובאופן מותאם לגילם, חשבו ודברו על פתרונות אפשריים. נסו לתרגל יחד איתם נשימות עמוקות, שיוכלו לסייע להם להירגע לפני השינה.
  • אם ילדיכם חוששים מהחושך, ניתן להשאיר בחדר אור קטן.
  • בגילאים אלו הדמיון של ילדיכם מתחיל להתפתח, והם עשויים להתחיל לסבול מסיוטים, הנוטים להתרחש בין חצות לארבע לפנות בוקר. הסיוטים עשויים לבטא חלק מן הדאגות שהילדים חווים במהלך היום. אם ילדיכם מתעוררים אחרי סיוט, הרגיעו אותם והסבירו שחלמו חלום רע. תנו נשיקה וחיבוק, ועזרו להם להירגע ולהירדם.
 
 
 
 

משחק ופעילות גופנית בגיל 3 עד 6

ההתמודדות עם נגיף הקורונה גורמת ללחץ נפשי ולחרדה לנו ולילדינו. על מנת להקל מעט על הילדים ועל עצמכם, נסו לשלב פעילויות ביתיות מגוונות של משחק ותנועה, אשר יקלו על המתח ויאפשרו לכם זמן של הנאה משותפת.

  • בתקופה כזו, כאשר הילדים נמצאים בבתים ימים ארוכים, טבעי שחלק משגרת היום תכלול צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב. עם זאת, במיוחד בגילאים צעירים מומלץ להשתדל להגביל את זמני המסך ולהציע אפשרויות לפעילויות אחרות.

בשנים הראשונות, ילדיכם לומדים ומתפתחים בעיקר באמצעות משחק.

  • את המשחק ניתן לשלב במטלות הבית השונות – בעת הכנת האוכל, ארגון החדר או בניקיון הבית. למשל, עודדו את ילדיכם לשחק בהתאמת זוגות גרביים וכך לסייע לכם בקיפול הכביסה. שחקו יחד במסעדה ותנו לילדכם לערוך את השולחן.
  • ניתן לשלב זמנים של משחק יצירתי: השתמשו בצבעים, מדבקות ובחומרים נוספים המצויים בבית לצורך היצירה – גלילי נייר טואלט, בקבוקים ריקים או עיתונים. הציעו לילדכם להתחפש בעזרת בגדים ישנים, ועודדו אותו להמחיז סיפור מוכר או להמציא הצגה משלו.
  • מומלץ לשלב גם פעילות גופנית יומיומית, אשר חשובה במיוחד לילדים צעירים. פעילות גופנית, גם כזו שניתן לבצע בלי לצאת מהבית, מסייעת בהפגת המתח ומשמשת דרך נהדרת להעביר את הזמן. כדאי להניע את הגוף בקפיצות, ולהשתמש בדמיון ובאלתור על מנת להפוך את הפעילויות הללו לכיפיות ולחלק בלתי נפרד מהמשחק.
    בנו יחד "מסלול מכשולים" ועודדו טיפוס, זחילה, גלגול, ניתור ושמירה על שיווי משקל.
 
 
 
 

שגרה בבית בגיל 3 עד 6

השהיה הממושכת בבתים עשויה להיות חוויה מאתגרת עבור הורים וילדים. שמירה על שגרה קבועה יכולה לסייע לכם לצלוח תקופה זו של חוסר וודאות ולהעניק לילדיכם תחושת ביטחון.

  • הקפידו לשמור על הרגלים קבועים, זמני ארוחות ושינה, משחק משותף, פעילות גופנית ומשימות בבית.
  • שלבו גם זמני הפוגה ומנוחה בסדר היום, שבהם ילדכם ילמד להעסיק את עצמו.
  • ייצרו הזדמנויות שבהן ילדכם יוכל לשתף אתכם במחשבותיו ובשאלותיו.
  • שלבו בשגרה פעילויות של קריאה משותפת בספר, משחק משותף, הקשיבו למוזיקה, יצירה, ופעילות גופנית. מצאו דברים שגם אתם תוכלו ליהנות מהם.
  • חשבו כיצד ילדכם יכול לסייע במטלות השונות, בהתאם לגילו. למשל ילד בן שלוש יכול לעזור באיסוף הצעצועים, ילד בן שש יכול לערוך את השולחן או להוציא כביסה מהמכונה.
  • השהייה הממושכת בבית עלולה לעורר ריבים וחיכוכים בין האחים. נסו לשוחח על כך יחד, לזהות מצבים מאתגרים ולחשוב יחד על פתרונות.
  • עזרו לילדכם ללמוד את השגרה החדשה באמצעות סדר יום מאויר. שימו לב לילדכם ושבחו אותו כשהוא פועל לפי השגרה ללא עזרה ועושה את מה שביקשתם ממנו לעשות. זכרו שהשגרה אינה מחייבת אתכם להיות נוקשים, בדקו מה מתאים לכם ועדכנו בהתאם.
  • תכננו שגרה שתשמור על הכוחות שלכם כהורים. הילדים זקוקים לכם עכשיו יותר מתמיד, ולכן חשוב עבורכם למלא מצברים. הקפידו על שינה איכותית ומספקת. דאגו לטפל בעצמכם באופן קבוע - מצאו זמן קבוע במהלך היום עבורכם למנוחה או פעילות מהנה (למשל שיחה עם חברים, קריאת ספר, פעילות גופנית). טיפול עצמי הוא לא פינוק או אגואיזם, הוא נותן לכם כוח להיות הורים טובים לילדכם.
 
 
 
 

תזונה בריאה בגיל 3 עד 6

בימים אלו של התפרצות וירוס הקורונה כאשר הילדים נמצאים שעות רבות בבית, חשוב להמשיך ולהקפיד על תזונה נכונה ואורחות חיים בריאים.
התזונה הבריאה בגילאי 3 - 6, כמו בכל גיל, חשובה מאוד. כהורים ואחראים על שלום הילדים, עלינו לשמור על זכותם למזון בריא, ולגדילה מיטבית כתוצאה מכך. ילדים בגילאים אלה ממשיכים לפתח את עצמאותם.

מספר כללים שיעזרו להם לבחור בריא עכשיו, ובהמשך דרכם:

  • סביבת מזון בריאה, כך שלילדים יהיה קל לבחור בריא
    עיצוב סביבת המזון בבית, כך שהמזונות הבריאים והבחירות הטובות, יהיו בזמינות ובהישג יד, יעזרו לילדים לבחור נכון בשלבי הגדילה ופיתוח עצמאותם.
    כך לדוגמא ירקות ופירות שטופים וזמינים – יעודדו את צריכתם.
  • חופש בחירה – במסגרת בריאה
    קבעו אתם מה לאכול, מתי לאכול ואיך לאכול.
    תנו לילדיכם את האפשרות לבחור אם לאכול, כמה לאכול ומה לאכול, ממגוון המזונות הבריאים שהצעתם, תוך מתן בחירה חופשית של המזון ובהתאם להעדפה אישית.
    אל תדרשו מהילדים לסיים את הצלחת. סמכו על תחושות השובע שלהם ובכך תעצימו אותם ותרגילו אותם לאכול לפי צורך ודרישת הגוף.
  • הגישו פלטת ירקות ופירות טריים או סלטים בכל ארוחה
    הקפידו על הגשה אסטטית אשר יגבירו רצון לאכילה.
  • ומה שותים – מים לרוויה
    מים ללא כל המתקה. אין צורך לתת לילדים מיצים שתיה מתוקה או ממותקת.
  • תנו דוגמא אישית
    כשאתם אוכלים בריא ונהנים מהאוכל, ילדיכם יאמצו את אותם ההרגלים. הוו אתם מודל לאכילה בריאה.
  • אוירה חיובית בזמן האוכל
    זמן האכילה הוא זמן איכות שבו ביחד כמשפחה סביב שולחן בצורה מסודרת ובאווירה נעימה. כבו מסכים והתרכזו באכילה. זה הזמן לשיח ולשיתוף בין בני הבית וחיזוק תחושת השייכות של הילדים.
  • שתפו את הילדים בתהליך הבישול
    הכנה משותפת של האוכל תתרום לאווירה טובה, לחוויה משפחתית-חברתית ולהעלאת מגוון המזונות אותם הילדים טועמים ואוכלים.
  • שימו לב לסימון בחזית האריזה
    מזונות המסומנים בסמל אדום מכילים כמות גבוהה של סוכר, שומן רווי או נתרן. רכיבים שצריכה גבוהה שלהם מזיקה לבריאות.
  • קנו מזונות בריאים הביתה
    מה שקונים – אוכלים.
    הקפידו לקנות דגנים מלאים, ירקות, פירות וקטניות. הימנעו מקנית ממתקים, חטיפים ושתיה מתוקה מכל סוג שהוא.
 
 
 
 

התפתחות בגיל 3 עד 6

ילדכם ממשיך לגדול ולהתפתח. חשוב לזכור שלכל ילד הקצב שלו.

בגילאי 3 עד 4

בטווח גיל זה הילדים מפתחים כישורי משחק עם ילדים אחרים: משחק משותף ומשתפים אחרים במשחק, מצטרפים למשחק "כאילו", מקבלים על עצמם תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה. מסוגלים לשחק עם קבוצת השווים. מעדיפים פעילויות או משחקים המוכרים להם ומסתקרנים לקראת משחקים חדשים. מסוגלים לנהל משא ומתן על תפקידם במשחק. לא רק החלק החברתי מתפתח, גם מיומנויות מוטוריות משתכללות וכן ההבנה והשפה של הילדים.

דוגמאות לאבני דרך המתאימות לגיל:

  • עומדים על רגל אחת
  • קופצים ממדרגה
  • נועלים נעליים ומתלבשים אך זקוקים לעזרה בכפתור ובקשירת שרוכים
  • מחזיקים כלי כתיבה ומחקים דוגמה של עיגול
  • סופרים עד 3
  • הדיבור מובן

בגילאי 5 עד 6

בגיל זה הילדים ממשיך להתפתח ולצבור יכולות חדשות.
מדברים במשפטים ארוכים ומורכבים. מבטאים רעיונות מורכבים, משתתפים בשיח עם ילדים ומבוגרים. מרחיבים את יכולות התנועה והמוטוריקה. כישורי המשחק ואופי המשחק משתכללים.

דוגמאות לאבני דרך המתאימות לגיל:

  • קופצים על רגל אחת 2 - 3 קפיצות ברצף
  • אוכלים בעזרת כף ומזלג
  • מציירים, משחקים
  • עונים לשאלות: מה שמם, בני כמה הם, איפה גרים

הצעות לפעילויות עם הילדים, המתאימות לעת הזו והמומלצות להתפתחות

  • קריאת ספרים "פעילה", תוך כדי שיח עם הילדים, המחזת הסיפור ועוד.
  • משחק עם סרטים צבעוניים, חישוקים, בועות סבון ועוד דברים היכולים להוסיף הנאה.
  • משחק בכדור: תפיסה, זריקה וחבטה תוך שימוש בכדורים בגדלים שונים.
  • בניית מסלול מכשולים באמצעות פריטים מהבית כמו קופסאות קרטון, פחים, כיסאות.

אם לדעתכם לילדכם קשה הרבה יותר מילדים אחרים במיומנויות מוטוריות, חברתיות או בשפה, כדאי לשתף בכך את אחות טיפת החלב או את רופא הילדים.

 
 
 
 

בטיחות בגיל 3 עד 6

הבית נתפס בעיני רבים כמקום המגן והבטוח ביותר עבור ילדים, אבל כל שנה נפגעים אלפי ילדים מהיפגעות לא מכוונת בביתם. כעת, כשהילדים בבית לתקופה ארוכה, יש צורך במשנה זהירות על מנת למנוע תופעה זו.
הדבר החשוב ביותר הוא השגחת מבוגר. לילדים מתחת לגיל 6 אין את היכולת ההתפתחותית לשמור ולהישמר מסכנות, וכן לא לשמור על ילדים צעירים מהם.

רעיונות שיאפשרו השגחה וסביבה בטוחה:

  • אפשרו משחק במקום מוגדר הנראה לעין של מבוגר.
  • בדקו את החלונות ושאר הפתחים, הזיזו חפצים שניתן לטפס עליהם בקרבת החלון. מנעו נפילות על ידי קביעת סורגים או מחסום אחר בטוח.
  • אין להשאיר ילדים לבד במטבח, ליד תנור, כיריים, כלים עם תבשילים חמים, למניעת כוויות ופציעות אחרות.
  • יש לנעול ארונות בהם דברים חדים, חומרי ניקוי ותרופות.

יש להקפיד על סביבה בטוחה למניעת חנק, טביעות, נפילות ופציעות אחרות.

 
 
 
 

מידע נוסף על התמודדות עם השגרה החדשה

 
 
 
חזור לראש הדף