

מבנה התכנית
אורך התכנית כחמש שנים וחצי והיא מורכבת משני שלבים: שלב א'- הכשרה (כשנה וחצי) ושלב ב'- השמה (4 שנים).
מרגע קבלתם לתכנית, יועסקו הצוערים כעובדי מדינה במקביל לשלב ההכשרה והם יחתמו על חוזים אישיים המחייבים אותם לעבוד בשרות המדינה במשך לפחות 4 שנים מסיום ההכשרה.
מתוקף היותם עובדי מדינה, הצוערים זכאים במהלך שלב ההכשרה למשכורת חודשית ולתנאים הנלווים הנהוגים בשירות המדינה, בנוסף לתשלום המלא של המדינה בעבור עלויות ההכשרה.
תקופת התכנית הינה אינטנסיבית ביותר וכוללת חמישה ימי עבודה מלאים
במהלך התכנית, הצוערים יזכו לליווי מקצועי לרבות משובים והערכות תקופתיות על מנת לבחון התמדה לאורך זמן ברף הציפיות של מצוינות מקצועית-חברתית-אישית והתאמה למסלול של עתודה ניהולית נושאת שינוי בשירות המדינה.


הכשרה
- שלב ההכשרה מתקיים במסגרת קבוצתית והוא כולל בין היתר הקניית ידע בתחומי מדעי החברה, כלכלה, החברה ומשפט בישראל, היכרות עם המערכות הציבוריות וסוגיות מדיניות. נוסף הכשרה כוללת למידה והטמעת מודלי מנהיגות אישית וקבוצתית ומתעמקים בהכרת החברה בישראל על גווניה השונים ובזירה הבינלאומית, ובונים ארגז כלים מעשיים להובלת שינויים וניהול תהליכים ופרויקטים.
פרק הכשרה נמשך שנה וחצי ומתעסק בשלושה צירים מרכזיים: - ציר תוכן- למידה פעילה הכוללת רב ממדיות והעמקה תוך דגש קבוצתי ואקטואלי עם הבלטת המורכבויות וחשיבה ביקורתית
- ציר פיתוח אישי – חליפה אישית בהתאם לנקודת הפתיחה השונה של כל צוער, ליווי אישי וקבלת מיומנויות ניהול
- ציר פיתוח קבוצתי- בניה וטיפוח קבוצת עמיתים כבסיס לרשת מקצועית עתידית שתוביל תהליכים משמעותיים בשירות המדינה תוך תפיסה ששינויים מובילים יחד ולא לבד
לאחר שנה של הכשרה בסיסית יש שישה חודשי התמחות במשרדי ממשלה בהיקף של חצי משרה לצד המשך ההכשרה.
ההכשרה כוללת מפגשים עם בעלי תפקידים שונים, סיורי שטח וממשל ברחבי הארץ, סדנאות עיוניות ומעשיות, חניכת שטח, סימולציות וכן סיור לימודי השוואתי בחו"ל.


השמה
שלב זה כולל תקופת השתלבות מובנית בת 4 שנים בשירות המדינה, בה יעבדו הצוערים במשרדים השונים, ישתלבו בעשייה ויקדמו תהליכים ומיזמים משמעותיים, ויתקדמו בהתאם לכישוריהם ולהצטיינותם בפועל בעבודתם. שלב ההשמה הוא שלב אישי, בו משתלבים הצוערים בצמתי השפעה מערכתיים בשירות המדינה, בתפקידים שונים, בהתחשב ברקע האישי-מקצועי, בחוזקות ובכישורים של כל אחד מהם.
יעדי ההשמה של התכנית נקבעים על בסיס מודל מארגן, המבוסס על ניתוח מערכתי של האתגרים העומדים בפני הממשלה, המשימות המרכזיות הנמצאות על שולחנה ועל הממשקים הקיימים או הפוטנציאלים בין היחידות הממשלתיות העוסקות בכל אחת מהמשימות שאותרו. זאת, במטרה למקסם את יכולת ההשפעה של התכנית ושל כל אחד מהמשתתפים בה, תוך מיקוד תרומתם לנושאים המרכזיים שעל סדר היום הציבורי. התפיסה הרשתית מאפשרת ומעודדת את חברי רשת הצוערים, העובדים ביחידות ממשלתיות שונות, לקדם באמצעות הפעילות ברשת שיתופי פעולה בין היחידות, תוך קיצור טווחים ושיפור התיאום הבין-משרדי לטובת המטרה המשותפת והתמודדת עם האתגרים המרכזים של משרדי הממשלה.


תואר שני
המשתתפים בתוכנית יהיו זכאים לשובר לתואר שני באחת מאוניברסיטאות המחקר בישראל מתוך רשימה נבחרת של אופציות לתארים.


רשת
אחד היתרונות המשמעותיים מהם נהנים הצוערים בעת כניסתם למערכת הוא פעולתם במסגרת קבוצה, במסגרת רשת הצוערים. מדובר באותם עשרות ומאות חברי הרשת מן המחזורים השונים, אשר "מדברים באותה השפה", מחזיקים באותו האתוס וביניהם יש אמון גבוה שמאפשר "להוריד מחיצות" ולקדם שיתופי פעולה חוצי יחידות ומשרדים, בהתאם לחזון התכנית.
ומה כל זה אומר בעצם?
החל מיום הקבלה לתכנית וביתר שאת מאז תחילת ההשמה בתפקידים השונים חברי רשת הצוערים זוכים להמשך ליווי, פיתוח, הכשרות, תמיכה ועוד במסגרת תכנית רשת הצוערים. מיד עם תחילת ההשמה מתחיל הליווי בכניסה להשמה במסגרת הרשת הכולל סיוע בכניסה לתפקיד ובמיצוב בו בין השאר באמצעות תכנית מנטורינג מותאמת אישית, מפגשי ליווי קבוצתיים, המשך ההתפתחות דרך למידת כלים ותכנים הרלוונטיים לתקופה זו ועוד.
חברי הרשת כולם לוקחים חלק בשלושה מרחבים:
- המרחב המקצועי – המקום בו ממשיכים להתפתח ברמה המקצועית והאישית, רוכשים כלים, משכללים מיומנויות ומטמיעים תרבות ארגונית של רעננות מקצועית.
- הקהילה הצוערית – המרחב שבו נטענים במוטיבציה, מתייעצים בצורה בלתי פורמלית, פורקים קשיים, מקבלים השראה וכו'. זה מקום שבונה את הקשרים בין חברי הרשת ומתוכם נוצרות הזדמנויות.
- העשייה המשותפת – המרחב שבו עובדים יחד כצוותים לקידום יוזמות משותפות של הצוערים ומתחברים לאתגרי המערכת. המקום בו מקדמים בפועל תרבות של שיתופי פעולה. מרחב מעשי שמביא ערך מידי לצוער ולמערכת.
כמו בכל רשת טובה, חברי רשת הצוערים מקבלים ונותנים, תורמים לרשת וחבריה ונתרמים מהם.
ואיך זה בא לידי ביטוי ביום יום?
בעשרות פעילויות הכוללות, ייעוצים אישיים, סדנאות מקצועיות, ימי עיון, סיורים, הפעלת מעגלים (פורומים) מקצועיים, שיחה פתוחה עם בכירים במערכת ומחוצה לה, הפעלת צוותי עבודה בין משרדיים במסגרת "חממת הצוערים", פעילויות רישות במסגרת המחזור האורגני, סיוע פרטני אל מול אתגר מקצועי, מפגשי "קפה עמיתים" לקבלת השראה משאר חברי הרשת, כנס שנתי ועוד.


מה זה כולל?
התכנית מיועדת לעד 30 צוערים מצטיינים מדי שנה, אשר ישתתפו במסלול אינטנסיבי של הכשרה והשמה בן כחמש שנים וחצי
הכולל: תכנית הכשרה אינטנסיבית ומעמיקה, השמה בצמתיה השפעה מערכתיים במשרדי הממשלה ויחידות הסמך הממשלתיות השונות במטרה להשתלב לאחר מכן בתפקידי מפתח בשירות המדינה ומימון תואר שני לאחר שלב ההכשרה בהתאם למסלול השירות.
:משתתפי התוכנית יקלטו כעובדי מדינה מן היום הראשון ויזכו לשכר חודשי ותנאים ייחודיים נוספים בין השאר כגון
-
-
- מימון הכשרה מעשית
- חניכה וליווי צמוד של צוות הכשרה איכותי
- היכרות מעמיקה עם השטח
- פיתוח מקצועי ותהליך השמה בתפקידי מפתח מאתגרים בשירות המדינה
- השתתפות בסדנאות וסיורי שטח לימודיים בארץ
- השתתפות בסיור לימודי השוואתי לחו"ל
- תנאים סוציאליים הנלווים לעובדי מדינה
- מחשב נייד
- ועוד...
-
*תקופת ההכשרה מתקיימת בירושלים.
לאחר שיעברו בהצלחה את תהליך המיון, יחתמו על חוזה אישי המחייב אותם לעבודה בשירות המדינה במשך לפחות 4 שנים מסיום ההכשרה.
תקופה זו מסמנת את תחילת מסלול ההתפתחות המקצועית שלהם כצוערים לתפקידי מפתח בשירות המדינה. בהתאם לזאת, ביום "שלאחר ההכשרה" יזכו להמשך פיתוח אישי ורשתי כתוצאה מחברות ברשת הצוערים ותרומה אליה, וללימודי תואר שני בתחום רלוונטי למסלול השירות בהשמה.


הרשמה ומיון
כמועמדים לתכנית תעברו תהליך מיון קפדני בן מספר שלבים, אשר בוחן את הכישורים, הערכים, המוטיבציה הציבורית והיכולות שלכם, בדגש על מיומנויות צוותיות מצד אחד ואישיות כמובילי שינוי בשירות הציבורי מצד שני. התהליך כולל בין השאר מבחנים קוגניטיביים, מרכזי הערכה הכוללים התנסויות צוותיות ואישיות, וראיון אישי על ידי ועדת בוחנים.
התכנית מיועדת למצטייני תואר ראשון או שני, מכל המגזרים ומכלל הדיסציפלינות האקדמיות.
ואו לבעלי ממוצע בעלי 85 ומעלה בתואר אקדמי המוכר ע"י המל"ג
**באופן ניסיוני במיון למחזור ט' בלבד (2021) הוגדר כי מועמדים הנמנים על אחת או יותר מהאוכלוסיות הזכאיות לייצוג הולם על פי חוק, שהינם בעלי תואר אקדמי ממוסד המוכר על ידי המל"ג, והציון הממוצע שלהם בתואר הוא מעל ציון 80 ומתחת לציון 85, רשאים להגיש מועמדות לתכנית ובלבד שיצרפו לתיק המועמד מכתב מנומק המבקש להיבחן במטלה חלופית לתנאי הסף.